Галоўная | Рэгістрацыя | Уваход
КАРЧМА "НА РОСТАНЯХ"
Меню сайту
  • Каталог артыкулаў
Форма увахода
Катэгорыя раздзелу
Закускі [80]
Салаты [1267]
Першыя стравы [1037]
Галоўныя мясныя стравы [260]
Галоўныя стравы з птушак [161]
Галоўныя стравы з рыбы [190]
Галоўныя стравы з морапрадуктаў [26]
Галоўныя стравы з субпрадуктаў [49]
Грыбныя стравы [28]
Крупяныя стравы [147]
Малочныя стравы [38]
Мучныя стравы [358]
Гароднінныя стравы [81]
Стравы з яек [119]
Запяканка [315]
Стравы з садавіны і ягад [120]
Дэсерт [221]
Напоі [1083]
Прыправы [797]
Соусы [110]
Спецыі і духмяныя травы [120]
Дзічына [46]
Печыва [30]
Тарты [7]
Экзатычная кухня [32]
Экстрымальная кухня [4]
Эратычная кухня [109]
Алкагольныя напоі [206]
Нарыхтоўка садавіны і ягад [54]
Нарыхтоўка гародніны [381]
Нарыхтоўка іншых прадуктаў [87]
Рытуальная кухня [191]
Лекавая кухня [21]
Гістарычныя кухні [8]
Пошук
Сябры сайту
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz
  • Статыстыка

    Анлайн усяго: 1
    Гасцей: 1
    Карыстальнікаў: 0
    Галоўная » Артыкулы » Рытуальная кухня

    ЧАЦЬВЯРОВЫ ХЛЕБ

    Чацьвярговы хлеб ("чацьвярговы ржаны хлеб") - адмыслова выпечаны ці асвячоны хлеб ці прасфора, атрыбут імпрэзы Чыстага чацвярга, які надаваўся магічнымі ўласцівасцямі.

    Царква злучае адмысловую ролю хлеба ў гэты дзень з памяццю пра блаславенне збажыны Хрыстом на Таемнай вячэры, праз якое атрымаў пачатак абрад Еўхарыстыі (Прычашчэння).

    Шматлікія сяляне заказвалі ў чацьвер на Страсным тыдні ў царкве заздраўныя службы і атрымлівалі прасфоры, якім прыпісвалася такая ж сіла як дабравешчанскім.

    Акрамя царкоўных, былі ў хаду свецкія прасфоры, якія пяклі самі гаспадыні, у царкве іх не асвячалі. Сяляне верылі, што ў гэты дзень Бог багаслаўляе хлеб, які падаецца да абеду, таму яго кавалкі і нават дробкі, пакінутыя на стале, старанна збіралі і захоўвалі.

    Хлеб, часам папярэдне размачыўшы ў вадзе, з'ядалі пры розных недамаганнях ці, калі на душы станавілася цяжка, што лічылі адной з прыкмет псуты ці сурокаў; давалі дробкі ці кавалачкі "чацьвярговага" хлеба і захварэўшай скаціне. У іншых месцах лічылі, што гаючыя ўласцівасці набывае хлеб, які прастаяў побач з соллю на бажніцы ў ноч на Вялікі чацвер.

    У Страсную сераду увечар гаспадыня, памаліўшыся перад выявамі, кадзіла перад абразамі ладанам і ставіла на бажніцу хлеб, соль у сальніцы і трохі попелу. У чацьвер раніцай да ўзыходу сонца хлеб рэзалі на кавалкі, салілі і з'ядалі.

    У іншых месцах яго падавалі да стала разам з соллю пасля абедні - літургіі ці вячэрняй царкоўнай службы, але з'ядалі не ўвесь, вылучаючы долю коням, каровам, авечкам і г.д.

    Сяляне верылі, што дзякуючы гэтаму хлебу, Бог лепш захавае на працягу года і людзей, і скаціну. Кіслы ячменны хлеб, які гаспадыні пяклі ў чацьвер, зваўся "чацьвяровы ржаны хлеб".

    У дзень свята яго клалі на бажніцу, дзе ён ляжаў да Юр’ева дня. Выганяючы першы раз скаціну пасвіцца, гаспадары здымалі яго з бажніцы, рэзалі на кавалкі і складалі іх у рэшата, туды ж змяшчалі сальніцу з "чацьвярговай соллю", абразок і бралі падпаленую свечку.

    З гэтымі прадметамі ў двары тры разы абыходзілі вакол быдла, а затым скормлівалі яму хлеб, падаючы яго на засланцы і папярэдне пасаліўшы чацьвярговай соллю.

    Традыцыя печыва і ўжывання абрадавага хлеба перад пачаткам сельскагаспадарчых прац, у тым ліку ў Вялікі чацьвер, напярэдні Вялікдня, сыходзіць каранямі ў паганскую эпоху, але пазней у народзе замацавалася вылучна хрысціянскае яе тлумачэнне.

    Матэрыял падрыхтавала Халодная Вера Георгіеўна

    Катэгорыя: Рытуальная кухня | Дабавіў: wawkalaki (25.07.2014)
    Праглядаў: 254 | Рэйтынг: 0.0/0
    Усяго каментараў: 0
    avatar