Галоўная | Рэгістрацыя | Уваход
КАРЧМА "НА РОСТАНЯХ"
Меню сайту
  • Каталог артыкулаў
Форма увахода
Катэгорыя раздзелу
Закускі [80]
Салаты [1267]
Першыя стравы [1037]
Галоўныя мясныя стравы [260]
Галоўныя стравы з птушак [161]
Галоўныя стравы з рыбы [190]
Галоўныя стравы з морапрадуктаў [26]
Галоўныя стравы з субпрадуктаў [49]
Грыбныя стравы [28]
Крупяныя стравы [147]
Малочныя стравы [38]
Мучныя стравы [358]
Гароднінныя стравы [81]
Стравы з яек [119]
Запяканка [315]
Стравы з садавіны і ягад [120]
Дэсерт [221]
Напоі [1083]
Прыправы [797]
Соусы [110]
Спецыі і духмяныя травы [120]
Дзічына [46]
Печыва [30]
Тарты [7]
Экзатычная кухня [32]
Экстрымальная кухня [4]
Эратычная кухня [109]
Алкагольныя напоі [206]
Нарыхтоўка садавіны і ягад [54]
Нарыхтоўка гародніны [381]
Нарыхтоўка іншых прадуктаў [87]
Рытуальная кухня [191]
Лекавая кухня [21]
Гістарычныя кухні [8]
Пошук
Сябры сайту
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz
  • Статыстыка

    Анлайн усяго: 1
    Гасцей: 1
    Карыстальнікаў: 0
    Галоўная » Артыкулы » Рытуальная кухня

    ДАБРАВЕШЧАНСКАЯ ПРАСФОРА

    Адмысловы храмавы хлеб (прасфора), які выпякалі адмыслова на Дабравешчанне і надзялялі адмысловымі магічнымі ўласцівасцямі.

    Дабравешчанская прасфора - прасфора, якая лічылася ў народзе святой і якая валодае магічнымі ўласцівасцямі, атрымоўваная сялянамі ў цэрквы або выпекаемая гаспадынямі хаты на Дабравешчанне.

    Ні ў адзін з святаў у цэрквах не раздавалася гэтулькі прасфор, колькі на Дабравешчанне. Святар напярэдадні свята збіраў з вернікаў муку, авёс або грэчку, хто колькі дасць, у якасці поплаткі за прасфору.

    Часам клір за некалькі дзён да свята абыходзіў вёску прыхода з так званай "нішчымнай малітвай" - набажэнствам. Пры гэтым сяляне ахвяравалі на царкву грошы і жытнюю муку.

    На сабраную суму на кірмашы куплялася пшанічная мука першага гатунку - "цукерачная". З мукі пяклі дабравешчанскія прасфоры: пшанічныя ў цэрквы пасля дабравешчанскай абедні падаваліся за праскамідыю - "аб здароўі", а жытнія, асвячоныя святаром, раздавалі прысутным у храме, па адной на кожную сялянскую сям'ю.

    Бывала прасфоры пяклі з "свецкай мукі", сабранай са ўсіх сялянскіх двароў і якая захоўвалася на выпадак неўраджая ў грамадскіх свіранах - "крамах".

    У сялянскім хатнім побыце выпякаліся "перапечы" з кіслага жытняга цеста, якім імкнуліся таксама надаць форму прасфоры, часта яны насілі такі ж назоў і ім прыпісвалася такая жа цудадзейная сіла ў забеспячэнні будучага ўраджая, асабістага і сямейнага дабрабыту, як і выпечаным і асвячоным у цэркве.

    Гаспадыня -"старэйшая", у адрозненне ад астатніх дамачадцаў, якія з першым ударам звана ішлі ў царкву, заставалася дома, каб, пакуль ідзе служба, прыгатаваць святочны пачастунак, у тым ліку - напячы пірагі - "кулебякі" - вонкава нагадваўшыя прасфоры і займаўшыя ганаровае месца на святочным стале.

    Даўно на Дабравешчанне гаспадыні пяклі прасфору з прымацаванымі да яе птушачкамі з цесту, яе захоўвалі да засева ярыны. У адну з сямейных прасфор запякалі капейку, той, каму яна даставалася, лічыўся шчаслівым і ўдачлівым, мог пачынаць сяўбу і іншыя працы.

    Прынесеную з царквы або выпечаную самастойна прасфору захоўвалі на бажніцы або прысыпалі яе збожжам у арудах. Перад сяўбой агародных культур яе клалі ў ваду разам з прарошчаным насеннем.

    У шматлікіх месцах падчас сяўбы яе, папярэдне здрабніўшы, дадавалі да насення, з якімі ішлі засяваць, а затым раскідвалі разам з ім па полі (пры гэтым у насенне крышылі або прасфору, атрыманую ад святара, або тую, у якой была запечана капейка).

    Прасфору бралі ў цэрквы адмыслова для таго чалавека ў сям'і, якому мелася засяваць. Ён з'ядаў яе перад тым, як кінуць першую жменю на раллю. Крышыць у насенне было прынята заздраўную дабравешчанскую прасфору (тую, якую атрымлівалі ў цэрквы ў адказ на замову малення аб здароўі), а з'ядалі - прасфору памінальную.

    Галава сям'і - "старэйшы", адпраўляючыся сеяць, пасля агульнасямейнай малітвы, перад абразамі дзяліў дабравешчанскую прасфору паміж сямейнікамі, а частку браў з сабой у поле.

    Перад пачаткам сяўбы ён маліўся Багародзіцы і з'ядаў сваю частку прасфоры, а пакінутыя пасля гэтага дробкі закопваў у зямлю. Каб забяспечыць надзейны ўраджай і ахаваць поле ад шкоднікаў, у некаторых месцах дабравешчанскую прасфору прывязвалі да сеялкі або да канца ручніка, які ўтрымліваўся на шыі сейбіта. Каб засцерагчы працоўнае быдла і забяспечыць поспех падчас палявых прац, раскрышаную прасфору дадавалі ў яго карм.

    Прасфору змешвалі з мёдам і прыкармлівалі ёй пчол. Часам яе захоўвалі да пачатку жніва і клалі пад першы сноп, які размяшчалі ў падставе сцірты, або ў свірнавым арудзе, каб мышы не елі збожжа. Таксама на працягу года яе маглі выкарыстоўваць як лекі пры лячэнні ад ліхаманкі.

    Матэрыял падрыхтавала Халодная Вера Георгіеўна

    Катэгорыя: Рытуальная кухня | Дабавіў: wawkalaki (24.07.2014)
    Праглядаў: 326 | Рэйтынг: 0.0/0
    Усяго каментараў: 0
    avatar