Першая куцця
- 6 студзеня - посная, або Вялiкая. Менавiта на гэты дзень прыпадалi найбольшыя ўрачыстасцi i найбольшая колькасць магiчных абрадаў. Пачыналася абрадавае дзейства з паўдня, калi людзi пачыналi рыхтавацца да святочнай вячэры.
Вячэралi выключна поснымi стравамi, сярод iх "куцьця" была абавязковай, самай важнай. У большасцi мясцовасцяў Беларусi куцьця -- гэта каша з ячных крупаў, якую прыпраўлялi мёдам, макам. У iншых месцах куцьцю варылi з пшанiцы, дадавалi арэхi, разынкi.
Куцьцю ставілі на стол, засланы сенам і зверху - белым абрусам. Па даўжыні выцягнутай з-пад абруса сцяблінкі меркавалі аб ураджаі льну ці збожжа.
Пачынаў есцi куцьцю гаспадар хаты, прычым на куцьцю заклiкалi прыйсцi таксама продкаў, а рэшткi рытуальнай ежы насiлi ў хлеў -- жывёле. Другая куцьця -
13 студзеня - называецца шчодрай, тоўстай, багатай, ласай.
У гэты вечар на стале можа стаяць куцьця з маслам або скваркамi, а таксама мяса - смажанае, варанае, печанае. Калі куцьця на стале, гаспадар адчыняе акно і заве:
"Мароз, мароз, хадзі куцьцю есці! Ідзі, калі завем, а калі не завем - не хадзі, бо калі будзем араць - будзем цябе цапамі драць!" - і ставілі лыжку куцьці на талерачцы на акно.
Потым адбываўся наступны дыялог паміж гаспадаром і гаспадыняй:
-"Ці бачыш ты мяне?"
- "Не, не бачу!"
- "Каб жа ты не бачыў за стагамі, за капамі, за вазамі, за снапамі свету!"
Гаспадар потым жадаў гаспадыні:
"Каб жа ты не бачыла за гуркамі, за гарбузамі, за капустаю, за буракамі свету!"
Трэцяя куцьця - 18 студзеня.
З цягам часу яна атрымала назву Вадзяная, бо прыпадае якраз на пярэдадзень Вадохрышча -- царкоўнае свята хрышчэння Хрыста.
Завяршалі Каляды, на сценах будынкаў ставілі крыжы, акраплялі іх вадой, прасілі мароз, "каб не марозіў грэчку, ячмень, хвасолю" , звалі з лыжкай куцьці:
Мароз, мароз, хадзі куццю есці!
І іржа, і бель хадзі цяпер!
А ўлетку ў нас не бывайце,
Хлеба нашага не ўбівайце.
|